Het Dielis Rapport

Een oudere post!

Tijdens zoekwerk naar een passage in de “dikke van Schaïk” viel mijn oog op een andere passage over de muntenvondsten in de St. Pietersberg. Deze vondsten, zijn m.i. misschien wel de belangrijkste archeologische vondsten ooit in de St. Pietersberg gedaan. Helaas blijft het in “de dikke” bij een korte vermelding. Voor de rest is er nauwelijks iets te vinden over deze vondsten. Later herinnerde ik me dat het Dielis Rapport, dat in 1956 verscheen, een uitgebreide beschrijving van deze vondsten doet. 

Dit rapport is geschreven door Jan Dielis in opdracht van de ENCI en beschrijft het toen nog af te graven gedeelte van Slavante en het Zuidelijk gangenstelsel. Officieel is het nooit openbaar gepubliceerd en er bestaan alleen fotokopieën van het origineel van. Gezien de jaren en de toenmalige techniek is elke kopie even slecht leesbaar en is het vaak een kopie van een kopie, van een kopie enz. Wat de leesbaarheid niet ten goede komt.

Toen ik het rapport nog eens doorlas verbaasde ik me over de enorme schat aan informatie over de verdwenen gangenstelsels Slavante en het Zuidelijk Gangenstelsel. In feite is dit de enige goede beschrijving van deze gangenstelsels. Behalve een beschrijving heeft Dielis minutieus alle opschriften en tekeningen nagetekend. Dit rapport bevat heel veel tekeningen die opschriften, tekeningen en andere bijzonderheden weergeven.

Aangezien Dielis zijn afbeeldingen her en der daar geplaatst heeft waar plaats was is het een verhaal geworden waar je oneindig door moet bladeren om de in de tekst vermelde afbeelding terug te vinden. De logica van deze werkwijze is ver te zoeken maar aangezien het hele rapport op een ouderwetse typemachine tot stand is gekomen, min of meer begrijpelijk. 

Tijdens het lezen kwam bij mij de gedachte op om de, soms moeilijk leesbare, teksten en afbeeldingen digitaal te verbeteren. Welnu, inmiddels ben ik bijna klaar hiermee en heb ik een prima leesbaar rapport en ik realiseerde me dat ik een bestand had dat misschien ook interessant is voor anderen.

Inmiddels is dit rapport klaar en gepubliceerd!

Reacties

Populaire posts